Pressrelease: Familjen Leksell ökar sina sociala investeringar i Sverige

Under 2018 stärker familjen Leksell sitt engagemang för sociala investeringar och den fortsatta utvecklingen av Leksell Social Ventures (LSV). Bland de nya initiativen finns en mångmiljoninvestering i en digital lösning för behandling av psykisk ohälsa, däribland depression, ångest och utbrändhet. Ett av LSVs primära mål är att nå unga, unga vuxna, nyanlända och de mest utsatta i Norden och internationellt.

– Samhällets resurser räcker inte till i kampen mot en växande psykisk ohälsa, i synnerhet för unga. Vi tror därför att vi genom vår senaste investering och med vår samarbetspartner kan ta ett viktigt kliv i rätt riktning genom att erbjuda en unik, digital, lättillgänglig och kliniskt beprövad metod för psykoterapi, säger Larry Leksell.

Inom utbilding investerar LSV i ett ungt bolag med en spännande teknik som nyttjar AI för att personalisera inlärning, med stor potential att revolutionera flertalet användningsområden inte minst inom SFI.

Leksell Social Ventures driver kontinuerligt en dialog med lämpliga samarbetspartners för att etablera en svensk marknad för sociala utfallskontrakt, så kallade Social Impact Bonds, dit extra resurser kommer att investeras. Leksell Social Ventures skapade 2016, i samarbete med Norrköping Kommun, Sveriges första sociala utfallskontrakt för att återintegrera placerade barn och ungdomar i samhället. Organisationen ser optimistiskt på att ett andra socialt utfallskontrakt kan bli realitet under hösten 2018.

– LSV har agerat som katalysator för statliga och privata diskussioner om sociala utfallskontrakt och önskar nu vara en nyckelaktör i skapandet av en marknad som bidrar till innovation och resultat inom svensk välfärd, säger Larry Leksell.

Om Leksell Social Ventures

Larry Leksell med familj grundade 2014 Leksell Social Ventures, en impact investor med fokus på att med hjälp av privata investeringar stödja svensk välfärd genom sociala innovationsprojekt inom bland annat utbildning, integration och psykisk hälsa.

Kontaktdetaljer:

Jonas Ahlén, VD Leksell Social Ventures